Geschiedenis Abercrombie & Fitch

Abercrombie & Fitch logo

Abercrombie & Co was op 4 juni 1892 opgericht in New York door David Abercrombie. In 1900 sloot Ezra Fitch zich bij de organisatie aan en ontstond Abercrombie & Fitch.
Ondanks het feit dat het een succesvolle organisatie bleek te zijn, wilde het in de samenwerking niet echt lukken.

Abercrombie wilde graag verder met de verkoop van professionele kleding voor de professionele arbeider. Fitch wilde echter meer de focus leggen op het algemene publiek. In 1907 besloot Abercrombie om een andere weg in te slaan en hij besloot om zijn deel van het bedrijf te verkopen aan de zakenpartner. In samenwerking met nieuwe zakenpartners besloot Fitch de organisatie vorm te geven zoals hij dat wilde.

Fitch besloot om de producten in de winkel meer uitstraling te geven door ze ten toon te stellen zoals ze ook gebruikt zouden worden. Niet langer meer de getoonde waar achter glas.
Dit moest bijdragen aan de uitstraling en groei van de organisatie.

Mail Order en verhuizingen in New York

Naast een andere product presentatie besloot Fitch ook gebruik te maken van “Mail order”. In 1909 stuurde hij meer dan 50.000 exemplaren uit van de 456 pagina’s dikke catalogus. In die tijd was dat een zeer risicovolle investering. De enorme kosten die hij hiervoor moest maken waren dan ook bijna het eind van de organisatie.

Maar het bleek een enorme marketing hit te zijn. Dit resulteerde in een verhuizing van de organisatie naar een modern pand aan Fifth Avenue in New York. Door een locatie in het midden van de stad werd het merk toegankelijk voor een groot publiek.

Ook werd de collectie uitgebreid met sport kleding. Abercrombie & Fitch was de eerste winkel in New York dat kleding verkocht voor zowel mannen als vrouwen. De zaken verliepen zo goed dat in 1917 opnieuw werd verhuist. Dit keer naar een twaalf verdiepingen tellend pand op de hoek van 45th Street en Madison Avenue. Hierdoor werd het werelds grootste sportwinkel. Deze winkel , de “Flagship store”, kende zeer veel verschillende afdelingen van boogschieten, veld sporten, schietsporten tot en met een afdeling voor vliegvissen.

Tijdperk na Ezra Fitch

In 1928 verliet Ezra Fitch de organisatie. Dit had geen nadelige gevolge voor de groei en expansie van de organisatie. Abercrombie & Fitch bleef groeien.
Bijna alle producten die werden verkocht waren van het eigen label, slechts in enkele gevallen werden andere merken verkocht. Een voorbeeld hiervan zijn horloges van Heuer. Maar op de wijzerplaat was wel het logo van A&F te zien.

In de jaren zestig werden veel vestigingen geopend in andere Amerikaanse steden als San Francisco, Californië Malls, New Yersey, Florida, Michigan en Illinois.
Ondanks deze expansie en het schijnbare grote succes ging de organisatie in 1977 failliet. De organisatie werd overgenomen door Oshman maar bleef financieel aanmodderen.

Revival van Abercrombie & Fitch

In 1988 werd Abercrombie & Fitch overgenomen door The limited Inc (nu bekend als Limited Brands). Deze organisatie was zeer succesvol met het in de markt zetten van merken als Victoria Secrets. In de komende jaren werd het merk aangepakt en kreeg het een frissere uitstraling dat meer aansloot bij de jeugd. De collectie sloot beter aan bij de wensen van de markt en was ook minder trend gevoelig.

Het merk kreeg een populair imago. Halverwege de jaren negentig was de organisatie weer succesvol waren er al tientallen winkels geopend in Amerika. Deze goed draaiende organisatie werd naar de beurs gebracht (New York Stock Exchange).

In 1998 werd het tweede merk van de organisatie geïntroduceerd. Het merk Abercrombie werd gepositioneerd voor een jonger publiek. De winkels lijken veel op de bestaande A&F winkels maar maken gebruik van meer licht en luide muziek.

Niet veel later, in 2000 volgde een derde merk van Abercrombie & Fitch. Het merk Hollister & Co, gericht op de schoolgaande jeugd. In 2004 gevolgd door het vierde merk Ruehl. Het merk voor de periode na college voor de leeftijdscategorie van 22- 35.

Expansie Abercrombie & Fitch buiten Amerika

Abercrombie is een Amerikaanse organisatie dat voornamelijk actief is in Amerika. Pas in januari 2006 werd een vestiging in Canada geopend. Klanten uit ander landen zijn aangewezen op de internet winkel.

De informatie over de Geschiedenis Abercrombie & Fitch op deze pagina is met zorg samengesteld hierbij proberen we nieuwe informatie zo snel mogelijk te verwerken. Indien iets op deze pagina niet klopt of onvolledig is horen we dat graag. Aan de getoonde informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

Deze merknamen getoond op deze pagina zijn eigendom van Abercrombie.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 25 april 2015